Co je to Portál NÚKIB?
Portál NÚKIB (dříve Neveřejný web) je platformou NÚKIB, jehož prostřednictvím plní Úřad některé jemu svěřené úkoly v oblasti kybernetické bezpečnosti. Účelem platformy je především sdílení informací k zabezpečení kybernetického prostoru mezi NÚKIB, jeho konstituencí, partnery a také mezi těmito subjekty navzájem.
S příchodem nového zákona o kybernetické bezpečnosti bude Portál NÚKIB rozšířen o další aplikace a stane se z něj platforma, kde budete moct provádět všechny zákonné požadavky vycházející z nového zákona o kybernetické bezpečnosti jako například registraci subjektu, hlášení kontaktních údajů, hlášení incidentů atd.
Nemůžu najít Neveřejný web, proč?
Ke konci roku 2023 došlo k migraci platformy na doménu gov.cz a zároveň s tím došlo k přejmenování platformy Neveřejný web na Portál NÚKIB. Je to jeden z kroků k přípravě na nový zákon o kybernetické bezpečnosti.
Co je k zapojení do platformy potřeba?
Platforma Portál NÚKIB je nyní určena pro některé osoby regulované zákonem o kybernetické bezpečnosti (181/2014 Sb.), konkrétně pro správce systémů KII, VIS a provozovatele základní služby (správce ISZS).
Registrace do platformy probíhá ve vlnách na základě zvacího dopisu, který obdrží Vaše organizace do datové schránky. Spolu s ním je zaslán i registrační formulář. Pokud má organizace zájem se do platformy zapojit, vyplněný formulář zašle zpět na Úřad. Následně jsou vytvořeny účty správcům uživatelských účtů, kteří mohou registrovat další uživatele z organizace.
Jak se liší registrační formulář do Portálu NÚKIB a hlášení kontaktních údajů?
Portál NÚKIB je (do doby účinnosti nového zákona o kybernetické bezpečnosti) dobrovolnou platformou pro spolupráci povinných subjektů s NÚKIB. Registrační formulář slouží pouze k nahlášení nebo změně správců uživatelských účtů v rámci platformy.
Hlášení kontaktních údajů je zákonná povinnost. Formulář hlášení kontaktních údajů slouží k evidenci kontaktních osob dle ZKB. Primárně se jedná o bezpečnostní role jako je manažer KB, architekt KB nebo technické garanty aktiv.
Pokud dojde ke změně kontaktní osoby, která je zároveň správcem účtů v Portálu NÚKIB, doporučujeme vyplnit jak nový registrační formulář pro nahlášení aktuálních správců účtů v platformě Portál NÚKIB, tak zaslat aktuální hlášení kontaktních údajů.
Je omezen počet uživatelů, který může mít za naši organizaci přístup do Portálu NÚKIB?
Počet uživatelů není nijak omezen. Do Portálu NÚKIB by ale měli dostávat přístup jen ti uživatelé, kterých se týká oblast kybernetické bezpečnosti. Je také dobré mít v Portálu NÚKIB zaregistrované minimálně dva správce účtů, kvůli zastupitelnosti.
Správce účtu odešel ze společnosti, jakým způsobem mám nahlásit nového?
Vyplňte nový registrační formulář, ve kterém uvedete aktuální správce uživatelských účtů. Pokud má nový správce již účet v Portálu NÚKIB, budeme ho informovat, aby si prošel úvodní školení pro správce. Po jeho absolvování mu bude udělen přístup do aplikace správa účtů. Pokud nový správce účet v Portálu NÚKIB nemá, bude mu založen. Zároveň je povinností ostatních správců účtů v organizaci zablokovat účet odcházejícímu správci účtů. (Pokud je správce jen jeden, bude zablokován ze strany NÚKIB.)
Přihlášení
Kdo je můj správce účtů?
Správce účtů Vaší organizace zjistíte v aplikaci Portál v záložce Podpora. Pokud by zde nebylo uvedeno žádné jméno, znamená to, že si správce uživatelských účtů neprošel úvodní školení pro správce a nemá přístup do aplikace správa účtů. V tomto případě napište na e-mail: portal@nukib.gov.cz.
Nefunguje mi heslo, na koho se mám obrátit?
Nejprve se obraťte na správce účtů ve Vaší organizaci. Seznam správců najdete v aplikaci Portál v poli Podpora.
Pokud by nebyl správce účtů dostupný, napište požadavek na e-mail portal@nukib.gov.cz.
Nechodí mi jednorázový kód k přihlášení, kde ho najdu?
Jednorázový kód nechodí e-mailem ani přes SMS, automaticky se generuje v aplikaci druhého faktoru ověření. Záleží tedy, kterou z aplikací jste spárovali se svým účtem (MS Authenticator, Google Authenticator, FreeOTP). Požadovanou aplikaci stačí na mobilu otevřít a opsat kód do příslušné kolonky.
Nefunguje mi aplikace druhého faktoru, co mám dělat?
Správce účtů ve Vaší organizaci má možnost zaslat Vám na e-mail odkaz, kde si vygenerujete nový QR kód. S ním poté můžete spárovat Váš účet a požadovanou aplikaci druhého faktoru (MS Authenticator, Google Authenticator, FreeOTP). Pokud by nebyl správce účtů dostupný, napište požadavek na e-mail portal@nukib.gov.cz.
Můj účet byl pravděpodobně zablokován, na koho se mám obrátit?
Možnost odblokovat účet (případně i zablokovat) má správce účtů Vaší organizace. Pokud by nebyl správce účtů dostupný, napište požadavek na e-mail portal@nukib.gov.cz.