Základní školy představují důležité prostředí, ve kterém by mělo docházet k zařazení témat kybernetické bezpečnosti do výuky. Žáci by se tak měli naučit jak správně s technologiemi pracovat, jak využívat sociální sítě či jak se vyhnout netholismu. Pro učitele základních škol jsme tak připravili rozcestník vzdělávacích materiálů, který přehledně dokazuje na různé výukové materiály a zdroje, které může učitel ve své výuce využít. Vedle rozcestníku jsme vytvořili také řadu her, pomocí kterých mohou žáci lépe pochopit zásady bezpečného využívání digitálních technologií a sociálních sítí. Pokud máte zájem o kontaktní výuku tak jsmep or Vás připravili i mapu organizací, které jsou schopny takovouto formu vzdělávání zajistit. V neposlední řadě jsme také připravili projekt Digitální stopa.

  

On-line aktivity do výuky

Vanda a Eda v Onl@jn světě (knížka, on-line kurz, rádio)

Čtyři příběhy popisující rizika on-line prostředí pro předškoláky a žáky 1. a 2. tříd a to v podobě knihy, on-line kurzu s interaktivními kvízy. Společně s Českým rozhlasem – Rádio Junior jsme připravili i vyprávění do vysílání. Více informací zde.

Příloha 2

Interaktivní komiks Digitální stopa: Příběh Svůďáka

Interaktivní komiks seznamuje žáky 4. a 5. tříd s tématy jako kybergrooming, sexting, nátlak a vydírání v online prostředí a upozorňuje na nebezpečí online komunikace. Žáci se stávají součástí fiktivního příběhu chlapce, který se prostřednictvím platformy pro streamování her seznámí s predátorem. Více informací zde.

příloha3

Interaktivní komiks Digitální stopa: Příběh Báry

Interaktivní komiks seznamuje žáky 5. a 6. tříd s tématy jako digitální identita, digitální stopa nebo kyberšikana. Žáci se stávají součástí fiktivního třídního příběhu, vidí, jakým způsobem kyberšikana probíhá a jak je možné ji řešit. Za tuto aktivitu jsme získali 3. místo v ocenění Eduína za inovace v českém vzdělávání od veřejnosti. Více informací zde.

digistopa

Edukativní komiksový Instagram

Pro žáky 6. a 7. tříd jsme připravili edukativní Instagram, který navazuje na popularitu komiksových příběhů. Žáci jsou pomocí storytellingu a komiksů seznámeni s různými nástrahami na internetu. Vše je vysvětleno na příkladech herních účtů, nakupování kosmetiky a dalších všedních záležitostí. Více infromací zde.

instagram

Videokurz: Jsem netvor

Jsem netvor, tvor, který žije na netu. To je název osvětového videokurzu o digitálních technologiích a lidech. Jeho hlavním úkolem je seznamovat žáky a 9. tříd ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií s digitálními technologiemi v kontextu bezpečnostních, etických a sociálních aspektů a rozvíjet jejich kompetence k aktivnímu a digitálními občanství. Součástí videokurzu jsou také listy s metodickou částí pro vyučující a pracovní částí pro žáky. Videokurz je dostupný zde: www.jsemnetvor.cz

Netvor obrázek